کاهش وزن جزو مسائلی است که همواره توجه ویژه‌ ای به آن شده‌ است. بیشتر مردم ترجیح می‌ دهند با خوردن یک سری خوراکی خاص روند چربی سوزی خود را افزایش دهند. از جمله خوراکی‌ های محبوب برای کاهش وزن شکلات تلخ است. شکلات جزو خوراکی‌ هایی است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. اما نوع شیرین آن به دلیل وجود مواد شیرین کننده به جای لاغری می‌ تواند سبب افزایش وزن هم شود. شکلات تلخ دارای درصدهای مختلفی است. از 60 درصد به بالا تلخی‌ آن بیشتر از شیرینی بوده و برای کاهش وزن و کاهش اشتهای کاذب مناسب است. اما سوال این است که واقعا شکلات تلخ باعث کاهش وزن می‌ شود؟ در این مطلب بیشتر در مورد آن صحبت می‌ کنیم.

ارتباط شکلات تلخ و کاهش وزن

اشتهای کاذب بلای جان افرادی است که روز به روز دچار اضافه وزن می‌ شوند. خوراکی‌ های زیادی هستند که می‌ توانند این اشتها را کاهش دهند. در این بین شکلات تلخ و قهوه جزو دسته لاغر کننده‌ های محبوب هستند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور شکلات تلخ روی کاهش وزن شما تاثیر مثبت دارد.

شکلات تلخ اشتهای شما را کنترل می‌ کند

کنترل اشتها مشکل بیشتر کسانی است که دچار اضافه وزن هستند. آن‌ها نمی‌ توانند به درستی احساس گرسنگی خود را مدیریت کنند. بنابراین به مصرف خوراکی‌ های مضری روی می‌ آورند که نه تنها بسیار پر کالری هستند؛ بلکه به سرعت نیز فرد بعد از مصرفشان دوباره احساس گرسنگی می‌ کند.
شکلات را همواره در لیست خوراکی‌ های پر کالری قرار داده‌ اند. اما در نظر داشته باشید که شکلات تلخ دارای شکر کمی است و اگرچه چربی آن بالاست نوع آن از نوع مفید است. بنابراین با مصرف مقدار کمی شکلات به صورت یکی دو بار در هفته می‌ توانید تا حد زیادی جلوی اشتهای کاذب خود را بگیرید.
همچنین می‌ توانید به کمک مصرف مقدار کمی از شکلات تلخ اشتهای خود را کنترل کرده و از پرخوری هم جلوگیری کنید.

شکلات تلخ سرعت سوخت ساز را بالا می‌برد

بدن انسان مقداری از کالری را روزانه لازم دارد. بقیه را به صورت چربی ذخیره می‌ کند. با ورزش و فعالیت سرعت مصرف کالری‌ ها را بالا می‌ برید تا به صورت چربی ذخیره نشود. خوراکی‌ هایی مانند شکلات تلخ هم می‌ توانند سرعت سوخت و ساز را بالا ببرند.  با مصرف شکلات تلخ متابولیسم بدن شما بالا می‌ رود و چربی‌ های بیشتری که ذخیره شده‌ بودند آب می‌ شوند.

شکلات تلخ چربی‌ های مفید دارد

در زمان کاهش وزن احتمال از دست دادن مواد مفید بدن وجود دارد. با مصرف مقدار کمی شکلات تلخ در طول هفته می‌ توانید چربی‌ های مفید، مواد آلی و معدنی زیادی را وارد بدن خود کنید. اما بهتر است هر روز تنها در حد 30 الی 40 گرم از این نوع شکلات مصرف کنید. اگر اضافه وزن شما زیاد است، بهتر است مصرف خود را به هفته‌ ای 3 بار کاهش دهید.

شکلات تلخ شادی آور است

یکی از مشکلاتی که رژیم و تلاش برای کاهش وزن به دنبال دارد، افزایش هورمون‌ هایی است که طی آن فرد عصبانی می‌ شود. اما شکلات تلخ در کنار احساس سیری که به شما القا می‌ کند، سبب ترشح هورمون سروتونین یا هورمون شادی در مغز شده و به شما حس خوبی می دهد. با مصرف به اندازه آن می‌ توانید در طول روز از فشار و تنش کاهش وزن خود بکاهید.

کاهش سطح انسولین خون با مصرف شکلات تلخ

انسولین از جریان خون خارج شده و به درون سلول‌ ها برای مصرف انرژی وارد می‌ شود. اگر انسولین خون از مقدار خاصی بالاتر باشد؛ سلول‌ ها انرژی‌ های اضافی که دریافت کرده‌ اند را ذخیره کرده و فرد چون آن را مصرف نمی‌ کند، به مرور زمان چاق می‌ شود.
مصرف شکلات تلخ می‌ تواند انسولین خود را پایین آورده و به مرور زمان یا از ذخیره انرژی اضافی جلوگیری کند یا سبب جلوگیری از افزایش وزن شود.

شکلات تلخ استرس شما را کاهش می‌ دهد

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای مدت زمانی استرس و فشار زیادی را تحمل کرده باشید. بی اختیار به سمت یخچال می‌ روید و یک خوراکی پر کالری را برای مصرف انتخاب می‌ کنید. اما نظرتان در مورد مصرف شکلات تلخ چیست؟ شما می‌ توانید با مصرف شکلات تلخ استرس خود را تا سطح زیادی کاهش دهید و به موجب آن از پرخوری عصبی و افزایش وزن خود جلوگیری کنید.

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ برای لاغری

اگر می‌ خواهید به کمک مصرف شکلات تلخ روند لاغری خود را تسریع بخشید؛ بهتر است مدت زمان خاصی در روز آن را مصرف کنید. متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌ کنند صبح‌ ها خوراکی‌ هایی مانند شکلات را مصرف کنید. شکلات‌ های تلخ بالای 80 درصد با معده خالی بسیار اذیت کننده هستند.  بنابراین سعی کنید اندکی بعد از صبحانه و یا در حین صبحانه برای کاهش اشتها آن را مصرف کنید. مصرف شکلات 80 درصد و 75 درصد به همراه یک فنجان قهوه در ساعات اولیه صبح می‌ تواند ساعات طولانی‌ تری شما را سیر نگه دارد. همچنین می‌ تواند جلوی اشتهای کاذب را در شما بگیرد.
در کنار این فواید این را هم به یاد داشته باشید که میل شما به مصرف خوراکی‌ های مضر مانند شکلات و شیرینی‌ های پرکالری را نیز کاهش می‌ دهد.

چه کسانی نباید شکلات تلخ بخورند؟

در کنار فوایدی که شکلات تلخ برای لاغری دارد؛ این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است برای برخی از افراد مضر هم باشد. برخی از افراد دارای آلرژی هستند و یا از کهیرهای ناگهانی که بر روی پوستشان به وجود می‌ آید رنج می‌ برند. پیشنهاد می‌ کنیم این افراد از مصرف شکلات تلخ خودداری کنند.
شکلات تلخ حاوی میزان بالایی از کافئین است. این کافئین بیش از 20 ساعت در بدن باقی خواهد ماند. بنابراین مصرف آن برای کسانی که دچار اختلال خواب هستند، می‌ تواند به شدت مضر بوده و چرخه خواب آنها را دچار اختلال کند. همچنین خود کافئین می‌ تواند به معده آسیب وارد کند. بنابراین کسانی که معده حساسی دارند یا دچار زخم معده هستند، بهتر است دور مصرف شکلات تلخ یا حتی شیرین آن را خط بکشند.
به اندازه مصرف کنید
حتی اگر مشکلی از نظر سلامتی ندارید و دوست دارید که بیشتر لاغری خود را شکلات تلخ تسریع کنید؛ بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.  برای مصرف هر ماده خوراکی حتی اگر مانند شکلات تلخ باعث کاهش وزن شود، بهتر است مصرف کنترل شده داشته باشید. مصرف طولانی مدت شکلات تلخ می‌ تواند حجم زیادی از کافئین را وارد بدن شما کرده و شما را دچار اختلال خواب یا زخم معده کند.